W związku z rozprzestrzenianiem się koronawirusa SARS-CoV-2 i choroby COVID-19, w Polsce został wprowadzony stan zagrożenia epidemiologicznegoSzkoły, uczelnie, knajpy, kluby, siłownie, baseny i inne miejsca publiczne zostały zamknięte, a to oznacza, że spędzamy więcej czasu w domu, scrollując Facebooka na przemian z Instagramem i TwitteremNiestety wiąże się to z rosnącą ilością fake newsów dotyczących pandemii, którą WHO określiło mianem “infodemii”. 

Chęć walki z rozprzestrzenianiem się nieprawdziwych informacji związanych z COVID-19 wyraziły już największe firmy technologiczne, takie jak Microsoft, Facebook, Google, Twitter, LinkedIn, YouTube czy Reddit, jednocześnie zachęcając inne firmy do przyłączenia się do pracy na rzecz utrzymania zdrowia i bezpieczeństwa naszych społeczności. 

KORONAWIRUS W CZASACH FAKE NEWSÓW 1https://twitter.com/Microsoft/status/1239703041109942272

W jaki sposób inni walczą z dezinformacją na temat koronawirusa? Przede wszystkim odsyłają do wiarygodnych źródełWpisując w wyszukiwarkę Twittera, Facebooka, LinkedIna, Allegro czy Google hasło “coronavirus, użytkownicy zobaczą poniższe komunikaty, natomiast w przypadku Instagrama, pierwszym wynikiem w wyszukiwarce jest profil World Health Organization.  

KORONAWIRUS W CZASACH FAKE NEWSÓW 2

KORONAWIRUS W CZASACH FAKE NEWSÓW 3

KORONAWIRUS W CZASACH FAKE NEWSÓW 4

KORONAWIRUS W CZASACH FAKE NEWSÓW 5

Niebieski gigant ogłosił, że będzie publikował darmowe reklamy na swoim portalu, zawierające oficjalne informacje dotyczące COVID-19, przygotowane przez Światową Organizację Zdrowia. Dodatkowo firma zapowiedziała, że zwiększy widoczność materiałów, które publikowane są przez organy rządowe i stale będzie pracowała nad wyszukiwaniem i blokowaniem fake newsów związanych z pandemią. Co więcej, Facebook przekaże 20 milionów dolarów na wsparcie walki z koronawirusem. 

Prezes Google na firmowym blogu zapowiedział stworzenie centrum reagowania kryzysowego. Jego zadaniem będzie walka z dezinformacją spowodowaną fake newsami na temat wirusa, usuwanie fałszywych treści z wyników wyszukiwania Google i YouTube, a także wyróżnianie oficjalnych wiadomości dotyczących pandemii i leczenia COVID-19. Firma przekaże także 50 mln dolarów na walkę z koronawirusem. 


Jak my, użytkownicy możemy pomóc w walce z fake newsami? Oto nasze rady: 

  • weryfikuj źródło, 
  • nie ufaj tylko zdjęciom i nagłówkom, 
  • sprawdź komentarze, 
  • zwróć uwagę na to, czy tekst zawiera wypowiedź eksperta, 
  • przyjrzyj się adresowi URL, 
  • zwracaj uwagę na to, co udostępniasz.